الجمعة، 15 يونيو 2012

أنا ضد التجنيد الاجبارى




كل ما ادردش مع حد عن رأيى فى التجنيد الاجبارى ورفضى ليه وانى بنادى بان التجنيد يكون اختيارى مش عارف ليه غالبا بلاقى اللى قدامى وشه حمر واتعصب وصوته على والكلمة الاساسية عند الكل "انت فكرك لو التجنيد اختيارى حد هيدخل!!" .. طب اهدا وفكر معايا كدة لو مفيش تجنيد اجبارى كان هيبقى ايه الكلام ؟!.


فى البداية ليه أنا ضد التجنيد الاجبارى ؟!

أنا ضد التجنيد الاجبارى لانه استمرار لنظام العبودية لان الدولة بتجبر الناس بدون وجه حق على اداء حاجة هما ماختاروهاش وبدون مقابل ..


أنا ضد التجنيد الاجبارى لانه استمرار لنظام السخرة وهو ان الجيش يضيع من عمرك 3 سنين من غير مقابل مادى يتنساب مع خطورة المهنة اللى انت فيها ..


أنا ضد التجنيد الاجبارى لاننا فى حالة سلام من أكتر من 35 سنة و مش محتاجين نجند كل الاعداد اللى بيتم تجنيدها حاليا لو أحنا فى حالة حرب يبقى التجنيد الإجبارى مبرر لكن ايه لزمتة فى وقت السلم؟ ليه الدولة بتصرف كل الفلوس دى على كل المجندين دول من غير أى لزمة؟ مش الأحسن توجيه الفلوس دى لصالح التنمية و اصلاح التعليم و محاربة البطالة؟


أنا ضد التجنيد الاجبارى لان الجيش عمره ما كان بالعدد و لكن بكفائة الجنود و خبرتهم و رغبتهم فى القتال و بتقدم الاسلحة و المعدات اللى معاهم .. احنا عايزين يكون عندنا جيش صغير من المحترفين متدرب كويس و معاه أحدث أسلحة ودة أحسن من لما يكون عندنا جيش كبير مسحوب من الاحتياط للجبهة على طول و بيحارب ببنادق خشب.


أنا ضد التجنيد الاجبارى لأن النظام الحالى للتجنيد نظام عنصرى بيفرق بين المواطنين على أساس الجنس و الدين و سن الأب و جنس الأخوة و الجنسية التانية و جنسية الوالدين .. احنا عايزين قانون واحد يتطبق على المواطنين كلهم دون أى تمييز ما بينهم.


أنا ضد التجنيد الاجبارى لأن التجنيد بيسحب الحقوق السياسية عن المجندين يعنى المجند بيفقد حقوقة فى الترشح أو الانتخاب طول فترة وجودة فى الجيش، كل دة و هو داخل الجيش غصب عنه، فإزاى الدولة تجبر واحد على الخدمة الوطنية و فى نفس الوقت تسحب منة حقة الانتخابى؟


أنا ضد التجنيد الاجبارى لأن اللى مأدوش خدمتهم العسكرية ممنوعين من ممارسة العمل السياسى و دة بيناقض الدستور اللى بينص صراحة على أن الدولة تكفل تكافؤ الفرص بين المواطنين فى الوصول لمقاعد السلطة.





طب ليه التجنيد الاجبارى استمرار لنظام العبودية ؟!

لو قريت فى التاريخ هتعرف ان التجنيد الإجبارى ظهر أول مرة فى العصر الحديث مع حركة تحرير العبيد .. ساعتها لما الاقطاعيين حرروا العبيد اشترطوا على العبيد انهم يخدموا جزء من عمرهم فى التجنيد الإجبارى و دة بيؤكد فكرة ان التجنيد الاجبارى هو استمرار لنظام العبودية




طب ايه هو النظام الاختيارى (اللى انت بتقول انه بديل) ؟!!

نظام التجنيد الاختيارى هو النظام اللى ابتكرته الدول المتقدمة اللى أدركت سلبيات نظام التجنيد الإجبارى دول زى الولايات المتحدة الأمريكية و بريطانيا و فرنسا و أسبانيا و البرتغال و دول عربية زى الأردن و المغرب و المملكة العربية السعودية و لبنان و العراق … و مش دول بس دة أكتر من 60 دولة حوالين العالم لغوا نظام التجنيد الإجبارى و طبقوا نظام التجنيد الاختيارى و باقى الدول فى السكة


فى نظام التجنيد الاختيارى بيتكون الجيش ( زى أى جيش فى العالم ) من قسمين …


1- الجيش الأساسى : خريجى الكليات العسكريةو دول بيبقى الجيش هو مهنتهم و بيفضلوا فية طول حياتهم لحد ما يطلعوا على المعاش


2- المتطوعين ( أو المجندين احتياريا ) : و دول الناس اللى حابين يخدموا فى الجيش بمزاجهم مقابل المزايا اللى بيقدمها الجيش ( بتبقى مدة خدمتهم فى الأغلب 5 سنين قابلة للتجديد )



و هنا ييجى سؤال مهم جدا : طيب هما ليه هيروحوا الجيش بمزاجهم ؟ … و هنا ييجى دور الدولة فى توفير مميزات للمتطوعين فى الجيش ، و فى توفير معاملة حسنة و مناخ ملائم جوا الجيش يشجع المواطنين على التطوع .. طب ايه هى المزايا دى ؟؟!!


- زى مثلا مرتبات عالية تتناسب مع صعوبة الخدمة العسكرية و مع المخاطر اللى بيواجهها


المجند فى الجيش


- زى مثلا أنة بيتعلم ببلاش فى أى جامعة بعد ما يخلص حدمته العسكرية ( لاحظوا أن التعليم فى معظم دول العالم بيكلف مصاريف غالية جدا و مش كل الناس بتقدر تدفعها )


- زى أن الدولة بتديله خصم على سعر البنزين اللى بيشتريه ( البنزين فى معظم الدول غير مدعم ، و بيكلف الناس جدا )


- و زى أن الدولة كلها بتقف جنب المجند دة و بتحترمه و بتقدره و فى أى موقف المجند بيلاقى كل المسئولين واقفين جنبة


- زى أن المجند بينام فى مكان نضيف و فى أوض ماتزيدش عن 3 أفراد و بياكل أكل نضيف و بيتعامل معاملة كويسة و تقريبا مش بيصرف حاجة جوا معسكرات الجيش يعنى فلوسه كلها متحوشاله لحد ما يخرج


- زى أنة عندة ضمان اجتماعي كويس عندة تأمين صحى و بيتعالج على نفقة الدولة لو أصيب أو أتوفى بيبقى فية تعويضات عادله



زى ما أنتم شايفين … مزايا أقتصادية و أجتماعية … المزايا دى قادرة على أقناع شباب كتير أنة يتطوع فى الجيش





طب أقولك علّى ماتعرفهوش !!

اللى ماتعرفهوش ان في حوالى 8 مليون مصرى دفعوا غرامة التهرب من التجنيد و دة معناه أن حوالى 30% من الذكور البالغين تهربوا من الخدمة العسكرية و دة رقم بيكشف أن الشعب المصرى مش مؤمن بأهمية التجنيد الإجبارى و أن الشعب شايف أنة طالما احنا فى وقت سلام يبقى الدولة مش محتاجالنا فى الجيش … و دة مش نقص وطنية ولا حاجة لأنة بعد هزيمة 67 كتير من المصريين اتطوعوا من نفسهم فى الجيش و كان المتطوعين نسبة كبيرة من القوات المحاربة فى 73.




أنــــا ضــــد التجنـيـــــد الإجبـــــــارى ..




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق