الثلاثاء، 31 يوليو 2012

لكم دينكم ولى الإختيار !..

تعالوا نفتح مخنا حبة ونوسع من دايرة تقبل الرأى حبتين بعيدا عن التعصب الدينى !!..


"كمسلمين" كل واحد بعد ما يتولد بـ3 دقايق الأب بيأذن ويقول الشهادتين فى ودنه .. 3 سنين كدة ويبدأ يروح مع باباه المسجد ويصلى معاه وهو مش عارف هو فين ولا اللى بيقلد باباه فيه ده ايه !! .. ونفس الكلام مع البنات .. ومع المسيحيين "مع اختلاف الطقوس الدينية" .. وطبعا مع الوقت الدين والأفكار اللى اتربى عليها الشخص من وهو عنده "3 دقايق" بتثبت اكتر واكتر.




أنا بقة ضد ده .. أنا ضد ان المولود يتكتب فى شهادة ميلاده بعد ما يتولد "بساعات" مسلم او مسيحى .. يعرف منين هو الاسلام او المسيحية ؟؟!! .. ليه افرض عليه دين اتفرض عليا ؟؟!! ..




أنا اللى بعمله حاجة بسيطة جدا واظن انها من ابسط حقوقى .. انا اللى بعمله انى بفكر .. ممكن بكرا تلاقينى مسلم .. ممكن تلاقينى يهودى .. ممكن تلاقينى ربانى .. ممكن تلاقينى ملحد .. ومن حقى برده انى اسأل .. ومن حقى انى انتقد.




أنا نفسى لما ابقى مسلم ابقى مسلم عشان سمعت وقريت فاقتنعت .. مش عشان ابويا أذن فى ودنى او عشان مكتوب فى بطاقتى مسلم !! .. نفسى الوالدين يسيبوا اولادهم لغاية ما يكبروا ويبقى ليهم هما الاختيار بناءً على اقتناعاتهم هما .. واظن ان مفيش حاجة غلط فى كدة !!..




ممكن أفكر ؟؟!!..

هناك تعليق واحد:

  1. أؤيدك في كل كلمة قلتها. بس مين يسمع ؟
    المفروض ان الدين ده حاجة تتبني على اختيار شخصي وادراك ووعي تام بما يفعله الشخص و ليس بناء على تلك التلقائية المبنية على التقليد. محدش بيفكر ابدا خارج الصندوق الا ناس نادرة جدا و لما بتوصل لحاجة مختلفة اللي حواليك ممكن يحولوا حياتك لجحيم. لازم كلنا نفكر ونتساءل.

    ردحذف