الأربعاء، 8 أغسطس 2012

الصراحة راحت !..

فى حاجات كتير ويمكن فى كل اللى كتبته قبل كدة كان دايما رد الفعل بيكون بالتكفير والتخوين والشتيمة وساعات التهديد .. وكان اللى بيشكر فيا كان بيقولى انت جرئ !!


طبعا دى شهادة اعتز بيها جدا واكيد الجرأة شرف وثمة صعب انك تلاقيها فى اى حد .. لكن اللى نفسى اوصله لناس كتير ان انا صريح مش جرئ !! .. انا اللى بتكلم فيه سواء رأيى فى دين أو فى التجنيد أو فى المرأة أو أيا كان اللى بحكى فيه هى موضوعات واراء من المفترض ان ليا ولأى حد الحق انه يتكلم فيها وبكل حرية .. 


لكن للاسف تقاليدنا وعادتنا وثقافتنا اللى للاسف زرعتهولنا اجيال قديمة عشان احنا اللى نلم محاصيله الفاسدة حولت الصراحة الى جرأة .. والعادات دى برده اللى خلت الواحد يخاف يفكر فى الدين .. خلت الولد بيبص للبنت بصورة مش موجودة غير عندنا .. خلت الجنرالات تستعبد الشباب لان ثقافتهم منعتهم من التفكير !!..


انا اللى نفسه اوصله ان انا وانت من حقنا نتكلم وبكل صراحة مش جرأة .. لان مفيش حاجة تخوفنا ولا ترعبنا من الكلام عشان نواجهها .. مفيش مخاطر بتقابلنا عشان نتغلب عليها .. مفيش حواجز فى طريقنا .. الموضوع اسهل من كدة بكتير .. الموضوع مش اكتر من فكرة بتدافع عنها .. 


فكر .. قرر .. اتكلم .. واجه .. اصدم .. ناقش .. وماتخفش من ردة فعل اى حد .. بجد ده حقك .. اه وربنا حقك 



أنا صريح :)..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق